Flodbåt i soluppgången, pilbågar och shamaner

För en månad sedan hade jag min bästa medföljning hittills, på en plats där ingen observatör hos Kristna Fredsrörelsen, och knappt colombianerna själva, tidigare varit på.
 
Efter att ha åkt buss från Bogota en hel dag klev vi upp vid halv fyra på morgonen dagen därpå för att åka vidare med båt längs floden i några timmar.
 
Att under tystnad glida fram längs floden i soluppgången medan blått blir violett rött orange gult. Ett långsamt fyrverkeri av pastell där det enda som hörs är motorns jämna brummande. Nästan så att en måste nypa sig i armen, ju.
 
Efter ett par timmar var det dags för ett stopp i den sista tätbefolkade orten på länge längs med floden, för att äta frukost och köpa med oss förnödenheter.
 
 
 
 
Här är mitt eminenta resesällskap! Ibland glömde jag nästan att vi faktiskt jobbade, då vi hade det det så makalöst mysigt och trevligt hela veckan. Åh.
 
Så var det dags att ge sig ut till flods igen! 
 
 
 
Så nådde vi vår slutdestination. En del av de få husen stod tomma efter att människorna blivit hotade av paramilitären och tvingats fly, och byn består i princip av denna korsning, några bebodda hus varav ett bebos av polis och militär, en liten skola samt en fotbollsplan. Och värmen och fukten sen! Har nog sldrig svettats så mycket i hela mitt liv.
 
Vi sov hemma hos en kvinna i byn men dagarna tillbringade vi en halvtimme med motorcykel utanför byn, nämligen på urfolkets territorium. 
 
 
 
Där höll våra medföljda workshops i bland annat säkerhet och urfolks rättigheter.
 
Redan första dagen frågade urfolkets egna vakter om jag kunde ta kort på dem, och så turades de om att ställa upp sig med sina pilar och pilbågar. 
 
 
<3
 
Den här lilla flickan satt ofta utanför tältet med oss och ville även hon gärna vara med på bild.
 
 
 
 
 
 
Vi mottogs med öppna armar och det var så fint och rörande. Av byns shaman (typ medicinman) fick jag en slags fertilitetsamulett i form av ett armband och som även ska skydda mig och mina framtida barn mot allt ont (tackar ödmjukast men tror jag sparar den på en säker plats så länge :-)))) och alla ville prata med oss så fort de fick en stund över. De ville bland annat veta vilka djur som finns i Sverige och om svenska är väldigt svårt att lära sig (särskilt en av vakterna var fascinerad av böckerna vi hade med oss, så jag gav honom mitt exemplar av Året Runt som han sedan satt djupt försjunken i resten av eftermiddagen <3). Jag pratade om relationer och killar med en tjej i min egen ålder (singellivet vann över förhållandet med motiveringen "mindre huvudvärk då" för att citera min nya sistah!) och jag lovade att skriva ut och ta med alla bilder tills vi ses nästa gång. 
 
Och ses igen, det gör vi förhoppningsvis snart. Kanske redan nästa vecka till och med! 
 

Kommentarer
Postat av: Farmor

Hej Ella Tack för att du visar mig bilder från dina exotiska platser det är så roligt att få se var du är Svårt att få in att du verkligen är där Vilka äventyr du får vara med om Ha det bra gumman min var rädd om dig varma kramar från farmor 😍 ❤

2016-10-27 @ 18:38:21
Postat av: Mormor

En resa så ofattbar så man får som Du säger "nypa sig i skinnet" och landa i nuet. Du har säkert många resor kvar och vi här hemma är tacksamma att få vara "medresenärer". Kram <3

2016-10-28 @ 16:17:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback