I jakten på snö

I början av november var vi ett gäng som gav oss ut på en roadtrip, där målet var snön uppe på glaciären Ritaku'wa Blanco i nationalparken El Cocuy (japp, jag släpade med mig mina vinterkläder från Sverige för att jaga snö i Colombia :-))) 
 
Vi lämnade Bogota vid tretiden på morgonen och körde sedan hela natten och förmiddagen, men det var liksom inte ens lite jobbigt pga drömmigaste utsikten längs med hela vägen.
 
 
Inget för den åksjuke.
 
Elva timmar senare var vi så framme i byn Güicán som ligger i provinsen Boyaca.
 
 
 
Efter att ha mött upp vår guide och ätit lunch tog vi en test-hike bland bergen på ungefär 4000 meters höjd inför morgondagens riktiga vandring, för att acklimatisera oss till höjden. Bogota ligger på 2700 m.ö.h och under morgondagens vandring skulle vi upp på drygt 5000 m.ö.h, vilket är em rätt stor skillnad på bara en dag.
 
Ibland är ju Colombias landsbygd bara som en enda stor frikkin tavla.
 
Lupiner och akut svensk sommar-längtan!
 
Vi bekantade oss också med djurlivet - vi hittade bland annat gräshoppor...
 
...och valpen Chocolate som följde oss hela vägen <3
 
Särskilt förtjust blev han i Jairo.
 
Hej hej.
 
Hela gänget! 
 
 
Efter promenaden var det dags att installera oss på vårt vandrarhem - vi bodde hos en familj som hyr ut rum och lagar mat åt gästerna. Kallt som tusan pga höjden och hus gjort av sten men jag trivdes så himla bra där, de tog verkligen hand om oss.
 
En av familjens yngsta (och mest nyfikna) medlemmar.
 
Utsikten från vårt rum. Jag som alltid vaknar av Bogotas trafik på natten tyckte att avsaknaden av civilisation var ganska så underbar.
 
Resten av kvällen ägnades sedan åt att förbereda och gå igenom utrustning, dricka massvis med agua de panela (hett vatten med brunt socker och lite limesaft, typiskt colombianskt) samt spela brädspel, innan det var dags att gå och lägga sig för att hinna få några timmars sömn innan ännu en uppstigning kl 03.00.
 

Kommentarer
Postat av: Mormor

Gabriella! Vilket äventyr Du tar oss med på och nu blir det spännande se om Du kommer fram till nån snö. Jag är med Dig på färden.Kram <3 Mormor

2015-12-12 @ 07:50:58
Postat av: Petra

fy fan vad jag hade mått dåligt på den där bilresan!!! Vandringen verkade riktigt häftig!

2015-12-13 @ 11:08:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback