Som igår och en halv evighet sedan

Söndagen den 30:e mars var det så dags för min efterlängtade (och hela två veckor långa!) semester i Guatemala! Efter ett par fina dagar hemma hos Maria och Georg i huvudstaden, packade vi tidigt på tisdagsmorgonen bilen och gav oss ut på den tre timmar långa bilresan till mitt förra hem, byn Panajachel.
 

Vi stannade för frukost på vägen, och jag beställde såklart in en äkta desayuno chapín - åh, nostalgin!
 

Frukostutsikten var inte fy skam den heller.
 

Väl i Pana kramade jag hejdå till Maria och Georg, som hade ett uppdrag i Santiago och bara skulle stanna till nästa dag, och promenerade ner till sjön. Lake Atitlán kommer nog alltid vara en av mina vackraste platser och det kändes både som igår och en halv evighet sen som jag var där senast.
 

Jag hann dock inte långt innan jag blev ikappsprungen och på snudd till ihjälkramad av brorsorna Dilson och Daniel, två av mina gamla elever <3 Började ju eventuellt gråta av rördhet, ja.
 
På kvällen fick jag äntligen träffa min gamla praktikantkollega Maria, som bor kvar i Pana och som numera är kommunikatör hos IM, och hennes tre tjejkompisar som var på besök. Morgonen därpå vaknade jag upp till gemensam frukost på Marias uteplats, precis som förr i tiden.
 

Efter frukost och morgonpromenad gick vi ner till hamnen.
 
 

Vi skulle nämligen ta båten hit, till by San Marcos.
 
  
 

Vi hade lyckats boka bord på en mycket poppis ost- och vinrestaurang som drivs av en schweizare sedan några år tillbaka.
 

Och maten, ja den var ju minst sagt ganska gudomlig.
 

En himla fin inledning på min semester, med andra ord!
 

Kommentarer
Postat av: Mormor

Allt verkar som en saga, det är så svårt förstå avståndet och att det är Du som är där borta och får se och uppleva så mycket, och mitt i allt får Du ta del av en massa svårigheter bl a fattigdom.
Tack för att Du delar med Dig! Stor kram <3 Mormor

2015-04-16 @ 22:44:12
Postat av: Moster

Suveränt!

2015-04-23 @ 19:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback