Vi ses en dag igen, Colombia

De här sista veckorna har flugit förbi i en rasande fart. Och vilka intensiva veckor, sedan! Utöver att ha fått uppleva nationell strejk, blivit rånad, tårgasad och halvt döv pga bomber på gatan, är detta ungefär vad jag har haft för mig de sista två veckorna här i Colombia.
 
Jag har haft finbesök av den här! Bästa Maria som jag bodde tillsammans med i Salamanca vt -08 och som jag sedan dess försöker träffa på hyfsat regelbunden basis, om det så är i Spanien, USA, Chile eller Colombia.
 
Vi pratade oavbrutet i cirka 11 timmar. Och åt glass, som sig bör.
 
Jag har gett mig ut på tidiga lördagsmorgon-hikes med mina kollegz...
 
 
...i skogar där vi hittade smultron och där det kändes nästan som hemma.
 
Ja, om det inte vore för poliserna som stod utplacerade med några hundra meters mellanrum längs med hela stigen...
 
...eller avbilderna av den Heliga Maria lite här och var, det vill säga.
 
På jobbet har allt flutit på som vanligt; protesterande folkmassor och avstängda gator utanför ambassaden (obs ej pga ambassaden)...
 

...fredagsfika...
 

...kontorsmys...
 

...och en och annan avtackning.
 
Jag har även spelat tennis med Marco och Carlos.
 
Passat på att njuta en sista gång av mina kulinariska favoriter, som den här arepan med ost bland annat...
 

...men också testat en helt gäng nya colombianska specialiteter.
 
Jag har gått ut och dansat samt haft efterrättsprovsmakning med Daniel...
 
...hejat fram landslaget till vinst i fredagens VM-kvalmatch...
 
...och såklart sagt hejdå till en massa massa fina människor, som Amparo till exempel. 
 
Avslutningsvis har jag också fått njuta av Bogotás högst omväxlande väder, som dess sedvanliga eftermiddagsskyfall (som rutinerat väntas ut med matchande regnskydd och tilltugg)...
 

...med påföljande strålande sol och värmebölja.
 
Och det här är min sista soluppgång i Bogotá och jag åker mot flygplatsen och Sverige med åtta månaders erfarenheter, lärdomar, minnen, jobbiga avsked men framförallt nya vänskaper för livet, i bagaget. 
 
Tack för allt, vi ses snart igen.
 

Kommentarer
Postat av: Mormor

FANTASTISKA GABRIELLA! Du är nu på väg hem och Du är så hjärtligt välkommen och jag önskar dig all lycka här hemma till att börja med och sen i framtiden, för om jag förstår Dig rätt så är vistelsen i Sverige inte vad Du tänker Dig för någon längre tid, men en dag i taget. Jag gråter avskedstårar med Dig, vi ses.

2013-09-09 @ 14:30:52
Postat av: Mamma

Ella, 25 år om precis en vecka...så mycket spännande du har hunnit uppleva och så mycket mer du har att se fram emot. Nu är du efterlängtad och mycket välkommen hem! Vi ses på Vetekatten på torsdag ;)

2013-09-09 @ 23:07:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback