Höghöjdsträning, jordgubbslycka och det totala lugnet

Så var det, om än sent omsider, dags för söndagens resumé. Jag hade fått intrycket av att vi skulle åka till en gård på landet och bara ta det lugnt, något som jag tyckte verkade särskilt passande med tanke på lördagens husbygge. Så var dock inte riktigt fallet. 
 
Jag och Sibylle hoppade efter cirka en timmes tur söderut av den här bussen tidigt på söndagsmorgonen. Vi mötte upp hennes colombianska vänner och so far so good - ända tills en kille i sällskapet presenterade sig som vår guide och förklarade att han alldeles strax skulle berätta om turen som vi skulle gå under dagen, men att vi först skulle göra några lätta uppvärmningsövningar. Jag insåg där och då att det här minsann inte skulle bli någon slappardag i en solstol, och förbannade mitt skoval dagen till ära - tygskor från Primark för 20 spänn är inte optimala trekkingskor, om vi säger så.
 

Jag lyckades dock dölja min förvåning (och bävan, med tanke på min redan värkande kropp sedan dagen innan) ganska bra. Vi passade på att ladda upp inför dagen med en second breakfast innan avfärd - varm choklad och de godaste arepas (majsbröd med ost) jag ätit hittills. 
 
 
 
 
 

Så började vi första etappen av vår dagstur. 
 
Vi gick uppför ett litet berg, där man hade grönskande fält på ena sidan...
 
...och kåkstaden på den andra. 
 

Himla fint var det faktiskt.
 
 
Jag och Sibylle.
 

Och så en gruppbild!
Så påbörjade vi den andra, längre etappen. Denna gjordes uppe på cirka 3400 meters höjd, jämfört med Bogotás 2700 m.ö.h. Jag som trodde att jag hade vant mig vid höjden vid det här laget, men tji fick jag. 


 
 
 

Vi gick förbi betande kor...
 
 

...och blommor som används i tillverkningen av ett sömnmedel som rånarna ibland använder för att övermanna sina offer. 
 

Ett och annat björnbär hittade vi också.
 


 
 
Vi passerade en grotta, som ju såklart måste utforskas.
 
 
Efter några timmars vandring kom vi så fram till lagunen, vilket var detsamma som picknick-dags.
 

Det var ganska dimmigt men himla mysigt ändå.
  
Lagom tills vi hade ätit upp och påbörjat vår vandring tillbaka tittade solen fram.
 
 
 

Vi passerade ett jordgubbsplantage, där vi såklart stannade till en stund.
 
 
Nyplockade jordgubbar för 6 kronor hektot. Ja tack jag tar tre.
 

Min eufori över jordgubbarna byttes dock snart ut mot panik och dödsångest, då vi strax därefter hamnade mitt i ett jordgetingbo. Med tanke på de kolossala utslag jag får av myggbett är det inte helt otroligt att följderna av ett getingstick skulle vara snäppet värre. Jag klarade mig, men vår guide blev rejält stucken. Tur då att det fanns gott om lökplanta i närheten, då denna lindrar den värsta smärtan.
 

Sju timmars vandring senare satte vi oss så på bussen tillbaka mot stan. Trots en nattsömn på cirka tre timmar i snitt de senaste nätterna, en träningsvärk de mierda och en söndag som blev betydligt mer fysiskt ansträngande än vad jag var beredd på, kände jag inget annat än ett fantastiskt lugn på bussen hem. En hemskt fin avslutning på den finaste helgen på länge, helt enkelt.
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilken fin och omväxlande helg :) Jättefina bilder som alltid!

2013-03-20 @ 15:07:53
Postat av: Mormor

Tänk från att ha varit liten och försiktig är Du ute i den stora vida världen och underhåller oss med de mest fantastiska bilder från dina äventyr. Gläds med Dig <3

2013-03-22 @ 07:23:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback