Finaste fredagen

Förra helgen var så himlahimlahimla bra. Så bra att jag har behövt nästan en hel vecka på mig för att liksom smälta allt. Men vi tar det från början, så här kommer den - fredagen!
 

Finaste fredagen började direkt efter att jag slutat jobbet vid halv två. Min roomie Carlos kom och hämtade upp mig, han hade nämligen planerat hela eftermiddagen och först ut på schemat stod ett besök på hans universitet. Universitetet, som är ett av Latinamerikas bästa tydligen, ligger i centrum och består av samtliga byggnader på bilden och fler därtill. 
 

Som de närmsta här, till exempel.
 

Och de här.
 

Säkerheten är snäppet högre än på Linköpings universitet om vi säger så - jag fick lämna mitt id-kort, fotograferas och registreras innan jag fick tillgång till den gyllene nyckeln; passerkortet för besökare. I varje byggnad finns nämligen säkerhetsspärrar. Och så beväpnade vakter såklart, fast det finns det ju ungefär överallt i den här stan.
 

Vi åt lunch! Innan maten kom in skojade vi om hur colombianerna alltid lägger ett stekt ägg på allt de äter - så även denna gång.
 
I bakgrunden ser ni ekonomernas hus och den röda byggnaden är en butik som har i princip allt. Var ju tvungen att gå in en sväng för att undersöka saken, bara för att konstatera att Carlos mycket riktigt hade rätt. 


Fast det hade ju egentligen räckt med att läsa skylten, i och för sig.
 
 
Vi gick förbi en av uteplatserna där studenterna brukar spendera sina raster och jag fick en akut hjälpvadjagsaknarstudentlivet-attack.
 

Nästa punkt på agendan var en tur i denna. 
 
Vilket ju egentligen inte var annat än en transportsträcka för att nå vårt tredje stopp, nämligen toppen av berget Montserrate. Det var nog först då det slog mig hur absurt stor den här stan faktiskt är, och jag stod mest och skrattade för mig själv och mumlade "det här är ju helt sjukt." 
 
 
På toppen av berget fanns det en kyrka. Och en och annan colombiansk paparrazi.
 

Vi gick igenom den lilla marknaden...
 

...för att sätta oss på baksidan av berget, där utsikten var lite grönare och antalet besökare betydligt lägre.
 

Eukalyptusträd fanns det också. 
 
På promenaden tillbaka hittade vi en katt på ett tak, men det var vi inte ensamma om.
 
 
 
 

Det började skymma och det var dags för några sista foton och en sista dethärärjuheltsjukt-suck.
 
 
 
 



Vi tog linbanan ner och promenerade vidare.
 

Det var nämligen dags för sagostund! Eller det var så jag hade förstått det när Carlos förklarade, men i själva verket var det mer ståupp - sjukt bra sådan och jag skrattade så jag grät.
 
Fredagen avslutades sedan med utgång med grabbarna. Här visar Daniel och Marco upp sina färdigheter i kategorin "svenskar dansar".
 

Jag gav dem fem av fem toasters.

Kommentarer
Postat av: Mormor

"Finaste fredagen", ja Gabriella, finaste fredagsmorgon blir det när det är ett nytt inlägg i Din blogg, så fint så innehållsrikt och så levande,jag njuter, stor kram. Hälsa Dina vänner som tar hand om Dig.

2013-03-08 @ 07:59:56
Postat av: Mamma

Ser ut som en riktigt fin fredag :) Härliga bilder!

2013-03-08 @ 16:43:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback