Äventyrssöndag

Vilken dag! Har varit ute på upptäcktsfärd hela dagen lång - det perfekta söndagsnöjet, med andra ord. Ungefär såhär har det sett ut.
 
Dagen inleddes med frukost tillsammans med min vän Sibylle från Tyskland, som jag lärde känna under mina första dagar här i Bogotá. Hon tog med mig till ett jättemysigt ställe i hennes kvarter, där all mat som serveras är organisk och personalen (läs den väldigt trevliga och väldigt vältränade servitören i min ålder) superb. Detta får nog bli en tradition.
 
Fint i taket var det också.
 
Mätta och nöjda promenerade vi ner mot Plaza de Bolivar, som var utgångspunkten för den guidade tur vi skulle gå på senare på eftermiddagen.
 
Det här är el Cerro de Monserrate, dit man kan åka linbana. Utsikten däruppifrån sägs vara fantastisk och jag vill såklart se den med egna ögon innan jag åker härifrån. Måste bara köra lite mer höghöjdsträning först, då kyrkan är belägen på en sisådär 3500 meter över havet.
 
På vägen gick vi förbi en marknad, där vi såklart måste stanna en stund. Sibylle var peppad.
 
Där fanns allt möjligt fint - som gamla kameror...
 
...nötter och torkad frukt...
 
..färskpressad juice...
 
...och superkorvar.
 
Efter att ha inhandlat nyckelring, armband och två plånböcker (två som i ett resultat av min grava beslutsångest), fortsatte vi vår promenad. På söndagar är några av de stora gatorna avstängda till förmån för söndagsmotion i form av till exempel cykling, jogging eller inlines-åkning. Himla bra.
 
Så var vi framme vid torget!
 
Plaza de Bolivar är bland annat känt för sina många duvor.
 
För alla duvfantaster eller för de som bara tycker om att mata fåglar finns det majskorn att köpa.
 
Så var det dags för vår guidade tur!
 
Man kan aldrig veta vad det blir för väder här i Bogotá, varför både solbrillor och paraply alltid packas ned innan man går hemifrån på morgonen. Paraplyet är nog mitt bästa dock, då det även funkar finfint vid sol.
 
 
En fin gränd.
 
Och ett par tungt beväpnade militärer.
 
 
 
 
Utanför presidentpalatset. Hej hej.
 
Det fanns också ett stort utbud av spännande, ätbara saker att titta på. Bananchips, till exempel.
 
Eller varför inte isglass med högst artificiell färgsättning?
 
Vi bestämde oss för att testa obleas.
 
Två tunna kex som påminner om smörgåsrån, med en fyllning av dulce de leche, riven ost, hallonsylt och någon vit kräm. Ganska märklig kombination och fasligt sött, men faktiskt helt okej. 3 av 5 kokaplantor.
 
Snipp snapp snut, så var den söndagen slut!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mormor

Ja, så är man då på resande fot igen och det känns bra när man kan göra det så här framför datorn.Du Gabriella har fått Mormor att inse att jorden är både rund och stor. Tack för den här guidade turen <3

2013-01-28 @ 08:07:39
Postat av: Mamma

Härliga bilder, vilken trevlig upptäcksfärd!

2013-01-28 @ 13:40:24
Postat av: Moster

Helt fantastiskt jag är stum av beundran!

2013-01-28 @ 19:42:49
Postat av: Vans

Låter som en alldeles förträfflig dag! Jättefina foton som vanligt! :)

Svar: Tack till er alla, ni är för fina! :)
Gabriella

2013-01-28 @ 20:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback