En dag på landet

I lördags var det dags för mig och Cecilia att lämna Bogotá för en dag - vi hade nämligen blivit bjudna till Evas, som har jobbat på ambassaden, och hennes mans gård cirka en och en halv timme utanför stan. Som jag hade sett fram emot denna dag!
 
 

Så ofattbart skönt med en paus från all trafik och avgaser...

..och få se gröna kullar, träd och berg istället.

Vi råkade åka förbi Evas gård, och hamnade istället i byn Pacho cirka en kvart därifrån. Ops. Det var dock ingen fara på taket, och medan vi väntade på att bli upphämtade passade vi på att se oss omkring lite.
 
 
 
 

Vi gick till exempel förbi en butik där man kunde hitta Pachos sexigaste kläder.
 
Detta måste såklart förevigas.
 
Det blev dock inget impulsköp denna gång, utan vi gick tillbaka och satte oss för att invänta vår skjuts istället. 
 

Finunderhållning i form av reggaeton hade vi också. Bra drag i de där högtalarna.
 

Vi satt under ett apelsinträd och funderade på om vi kanske skulle våga oss på att palla en apelsin eller två. 
 

Vi hade dock båda en konstig känsla av att någon iakttog oss, så vi bangade. 
 

Efter en dryg kvarts bilfärd tillbaka uppför bergen kom vi så fram till Evas fina hus.
 

Och vilken utsikt, sedan!
 

Det fanns fyra hundar på gården, däribland bulldogen Pongo. Min favvo helt klart.
 
 

Vi tog en promenad längs med ägorna. Första stoppet blev hästhagen, med physalisodlingen intill.
 

Kanske sötaste häståsnan jag sett. (En faktiskt korsning, och alltså inget egenpåhittat uttryck.)
 

Physalis.
 

Hej hej.
 

Vi promenerade vidare.
 

Det tittade fram en ny vän som ville hälsa.
 
 

Vi gick upp, upp och upp. Trodde jag hade vant mig vid höjden efter en månad i Bogotá, men icke.
 

Till slut kom vi fram till kohagen! Eva och hennes man producerar mjölk och säljer.
 

Vi hittade en splitterny liten kalv. Eva trodde att hen hade fötts under natten alternativt kvällen innan.
 

Pongo var minst sagt missnöjd med hur mycket uppmärksamhet vi ägnade kalven. Stackarn.

 
 
 

Fantastiska Eva.
  

När vi kom tillbaka till huset var det lunchdags. Eva hade lagat skaldjurspaella med chokladpaj till efterrätt och vi dog godhetsdöden flera gånger om.
 

Efter lunchen spanade vi in trädgården. Förutom physalis odlar de även en slags björnbär...
 

...rosmarin...
 

...och en och annan pumpa.
 
Och en massa fina blommor, såklart.
 

Vi tog en skogspromenad.
 

Under eukalyptusträd...
 

...och förbi majosodlingar på andra sidan vägen.
 

Vi kom fram till en fin damm som Eva och hennes man låtit anlägga, och där fanns det en massa änder. Vi stannade en stund för att njuta av tystnaden, dofterna och den friska luften. Jag fick en hemsk sommariSverige-längtan och tänkte att jag ju omöjligt kunde åka tillbaka till Bogotás avgaser och byggnadskomplex efter det här.
 

Men allting har som bekant ett slut, så även denna dag. Vi fick med oss en hel påse fylld med egenodlad physalis. 
 

Och så blommor och ett gäng eukalyptusgrenar - en bit av landet tillbaka till storstan, himla fint. Här är vi alla tre; Eva, jag och Cecilia. Samt Pongo in action och Tjockis i bakgrunden.
 

Vi drog några sista djupa andetag av frisk lantluft, innan vi sedan satte oss på bussen lagom tills solen började gå ner bakom bergen. En fantastisk avslutning på en fantastisk dag.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mormor

Här hemma är tidig morgon och Du Gabriella sover nog gott efter gårdagens utflykt. Som vanligt träffar Du så många fantastiska människor och får ta del av deras liv och leverne och det bidrar till att vi får känna hur Du har det (kan man komma igenom skärmen eller), ja Du förstår säkert. Tack för den här utflykten.

Svar: Ja mormor, jag känner mig verkligen lycklig lottad :) Och så roligt att ni kan följa med på mina äventyr, om än genom datorn. Stor kram!
Gabriella

2013-02-18 @ 08:03:56
Postat av: Mamma

Vad fint de ser ut att ha det och vilken mysig dag ni fick! Och vilken charmig bulldog ;)

2013-02-18 @ 13:12:04
Postat av: Syster

Åh hunden! Och häståsnan!

2013-02-18 @ 22:29:50
Postat av: Anonym

Åååå så fina bilder och så fina omgivningar! Blir lite avis, främst på att du fick träffa djuren ;) Keep up the good work med bloggen, jag och ansoff brukar roa oss med lite läsning emellanåt

Svar: Haha åh tack Julls! Jag övervakar era båda bloggar men har inte riktigt förstått hur man kommenterar? :( Himla fina båda två iallafall, kul att få följa er på ert äventyr!
Gabriella

2013-02-19 @ 09:26:25
Postat av: Moster

Men kalven!!!
Gillar dina Ops! de är bra för mormor och mamsen:-)

Svar: Haha, eller hur ;)
Gabriella

2013-02-22 @ 17:25:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback