Tillbaka till Sydamerika

För ganska precis ett år sedan satt jag uppkrupen i soffan i vardagsrummet hemma i Härnösand, med resväskan fylld till bredden av allt ifrån solskyddsmedel i alla dess styrkor, flipflops och bikinis, till raggsockar, jackor och tumvantar, vansinnigt peppad på en termin i Chile och innan det en veckas semester i Brasilien tillsammans med min fina comrade-in-arms Petra.

Nu, ett år och en dag på pricken senare, sitter jag återigen här i soffan (läs irrar runt, stressad och svärandes över hur det egentligen är möjligt att totalt förlägga ett par solglasögon på en yta av knappt 30 kvadratmeter), dock i min charmiga lilla studentlägenhet nere i Linköping denna gång. Resväskan är packad (i teorin), och imorgonbitti bär det återigen av till Sydamerika.

Jag och Petra har fått ett stipendium av SIDA, ett så kallat MFS-stipendium, och ska nu tillbringa drygt två månader i Lima där vi ska bedriva fältstudier och skriva vårt examensarbete. Syftet med arbetet är att undersöka om en ökad tillgång till bostäder skulle kunna vara ett sätt att minska den utbredda fattigdomen som råder i landet. Det finns en sydamerikansk organisation som heter Un Techo Para Mi País, vars verksamhet består av att konstruera nödbostäder till familjer som av olika anledningar inte har tillgång till ett eget hem, och vi ska utvärdera organisationens verksamhet och förhoppningsvis även få delta i själva bostadskonstruktionen.
Ansökningsprocessen för stipendiet har varit lång och omfattande, men helt klart värt varenda tidiga söndagsmorgon, alla sena kvällar, bortprioriterade kravaller och sömnbrist.

Sent igårkväll kom vi hem från en två dagar lång utbildning i fältstudier hos SIDA i Uppsala. Kursen var mycket givande och intressant, och det var framförallt inspirerande och roligt att få träffa de andra MFS-stipendiaterna, samt höra tidigare stipendiaters berättelser. Snäppet bättre än själva kursen var nog dock boendet - John var en utmärkt värd, servicen oklanderlig och faciliteterna likaså. Stort TACK!

Imorgonbitti kl. 06:00 lämnar vi ännu en gång svensk mark. Av praktiska skäl ska Petra sova hos mig inatt. Behändigt både när det gäller uppstigning i tid och taxiresa till flygplatsen, men även med avseende på min allt svårare OCD-liknande säkerhetsrutin av spisplattor och ugn. 

Så. 
Adiós, Sverige!




Uppsala är fint.


Alldeles förträffligt fint faktiskt.


Vår värd, tillika husmor, John. Man kunde beställa nästan vilken maträtt som helst.


Som carbonara, till exempel. Himla lyxigt.


Petra och John.



Kommentarer
Postat av: Mormor

Nu önskar jag Dig allt gott på denna resa.John,som vanligt en toppenkille!

2012-02-19 @ 07:26:57
Postat av: Mamma

Kul att ni fick så fina dagar i Uppsala:) Hoppas också att resan till Lima idag har gått bra, jag ser verkligen fram emot att här få följa er under era nya äventyr! Var rädd om er!

2012-02-19 @ 21:46:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback