Valparaíso

Tidigare i veckan var det dags för en studieresa till Valparaíso med kursen i spanska för utbytesstudenter. Valparaíso är sammanlänkad med Viña, men medan Viña är väldigt modernt och europeiskt, är Valparaíso ganska nedgånget och gammalt. Även om jag är glad över att bo i just Viña del Mar, gillade jag ändå Valparaíso skarpt. Byggnaderna är väldigt vackra och staden är charmig på ett sånt där pittoreskt, lite ruffigt, sätt.

Trots att jag kände mig som sju igen och nästan bara väntade på att läraren skulle be oss ställa oss två och två i led och hålla handen, var det en riktigt bra utflykt. Det faktum att vi nästan blåste bort där uppe på kullarna, det är ju en värdslig sak.

I bussen på väg till Valparaíso - inga moderna kortautomater här inte.

Läraren tyckte att vi skulle gå fram och prata med mannen som matade duvorna. Lite märkligt, men vad gör man inte för ett godkänt i kursen...


Alla husen i Valparaíso är byggda på kullar, allt för att ha en så fin utsikt som möjligt. För att ta sig upp till dessa kullar åker man en slags hiss. Den på bilden är en sisådär 100 år gammal och fungerar än idag, trots alla jordbävningar genom åren, alldeles utmärkt.

Liksom det mesta andra här sköts hissen manuellt.



Jag blev verkligen imponerad av den här elektrikern - när jag tog bilden blåste det så mycket att jag var tvungen att hålla fast mig i räcket för att inte blåsa iväg.


Typisk chilensk mat.



Klassen!


Det gäller att inte ha klaustrofobi om man ska bo i Valpo...

Pepparträd.



Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja, det ser onekligen charmigt ut där :)

2011-03-27 @ 13:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback