Viña del Mar vt 2011

Jag har nu varit hemma i nästan två veckor, men på grund av min sedvanliga kommahemtillSverigeigenefteratthabottenlängretidutomlands-depression har det här sista, avslutande inlägget med en sammanfattning från min termin i Chile låtit vänta lite på sig. Nu har jag dock haft tid att fundera, reflektera och minnas, så var så goda - här kommer en, om än alldeles för lång för att kunna kallas kort, resumé av min fantastiska termin i Viña del Mar.

Mars


Min första dag i Viña spenderade jag med min morbrors vän Alex och hans flickvän Patty - ett mycket fint mottagande och en ännu finare dag.


Efter bara några dagar hade jag, mina Linkan-vänner Tanja och Bella och vår nyfunne kanadensiske vän Josh lyckats hitta ett boende - och vilken lägenhet sedan (andra huset från vänster, sjunde våningen). Havsutsikt, 2 pooler, gym, egen tvättmaskin...Ganska så perfekt, med andra ord.


Första gemensamma middagen med mina roomies Josh, Bella och Tanja!


Jag och Josh besämde oss för att åka till universitetet och spana in campuset några dagar innan terminen började. Nu stämde dock bilderna av campuset vi fått skickade till oss via mail inte riktigt in med verkligheten - det nya campuset var nämligen inte klart och fram till dess skulle våra föreläsningar och lektioner hållas på det gamla, ganska så slitna, campuset.


Men Josh var ganska glad ändå.


Terminsstart innebär som vanligt nya bekantskaper. Här är en del av höstterminens utbytesstudenter vid vårt universitet, "Universidad Adolfo Ibáñez".


Här är jag ute och lunchar med min fadder Gabriel, efter att han hade offrat hela sin lediga dag på att hjälpa mig med en hel massa ärenden och trist byråkrati.


Som att fixa chilenskt id-kort, till exempel.


Det dröjde inte länge innan vi kände oss som hemma i vårt nya hem - framförallt med byggnadens olika faciliteter. 


Ganska precis en vecka efter skolstart fick vi vara med om vårt livs första (och förhoppningsvis sista) tsunamievakuering.


I mars blev det två vändor till huvudstaden Santiago för min del. Första gången för att träffa mina gamla roomies från min termin i Salamanca -07; Maria från NY och Georgie från England. Med dem på resan var även Marias kusin.


Den andra trippen gjorde jag tillsammans med mina fina, nuvarande, rumskamrater.


Förutom resorna till Santiago gjorde vi utbytesstudenter en utflykt till grannstaden Valparaíso tillsammans med vår lärare i spanska.






Förutom en omfattande lektion i chilensk arkitektur fick vi även bekanta oss med den chilenska matkulturen.


Eftersom det var sensommar och fortfarande riktigt behagliga temperaturer spenderades en stor del av fritiden på stranden.


På stranden har man en ganska bra utsikt. Joggandes marinsoldater, till exempel.


Ja, solnedgångarna var inte så pjåkiga de heller.


I slutet på mars fick vi finbesök i form av Tanjas vän Johan. Vi passade bland annat på att testa sandboarding, som resulterade i en hel del vurpor, sand ungefär överallt, samt sandloppor - men det var det värt.




Vi åkte även på festival i Santiago, där höjdpunkten var The Killers.


Efter festivalen mötte vi upp Peter, vår vän från Linköping som har praktiserat på Svenska ambassaden i Santiago i vår. 


Medan de andra åkte vidare till Bolivia stannade jag kvar hos Peter i Santiago en dag till. Peter köpte fisk...


....och jag hittade, efter många års sökande, den kanske finaste tavlan någonsin.

April



I april hade jag fortfarande inte insett att jag faktiskt var i Chile för att studera, och mina halvhjärtade försök till att plugga gjorde jag i solen på balkongen. Det gick väl sådär.


I april var det även dags för lite home makeover...


...och så kom hösten till Viña.


I Santiago var det dock fortfarande riktigt skönt sommarväder. På två dagar hann jag och Peter med mer än vad jag trodde var fysiskt möjligt - grillfest...


...ett spontant studiebesök på en brandstation...


...konsert...


...och fotbollsmatch mellan ärkerivalerna Colo Colo och Universidad Católica. Jag har aldrig upplevt en liknande stämning, och inte heller sett så många och så tungt beväpnade poliser på ett och samma ställe. 


De mest trogna fansen till Colo Colo har ryktet att vara ganska våldsamma av sig. Detta var dock inte något som vi märkte av särskilt mycket, snarare tvärtom - här är jag tillsammans med mina nya två bff.



I april var det även dags för första rotera rum-omgången i hushållet. 


Och så fick jag paket.


Paket är alltid bra, men lite extra bra när det innehåller böcker med rysligt fina citat.


De flesta kvällarna spenderades såhär...


...fast ibland lyxade vi till det med grillkvällar uppe på taket.


I april hände det som inte hänt på ungefär sex månader - det regnade. På självaste långfredagen, till och med.


Apropå långfredag så firades såklart påsken med påskmiddag även i Chile, och inte bara en utan två gånger. Här har vi den svenska versionen med köttbullar, sill, potatis, Kalles kaviar och hemmagjord lingonsylt - compliments from Tanjas familj som var på besök.


...och här den kanadensiska varianten som består av kalkon, ångkokta grönsaker och en himla smarrig kalkonfyllning.

Maj




I början på maj blev det äntligen dags att få flytta till det nya campuset uppe bland bergen. Väldigt fancy måste jag säga, även om systemet med transferbussarna fungerade...ja, inte alls.


En lördag när det var ovanligt varmt och solen stod högt på himlen passade vi på att ta en båttur i Valparaísos hamn.


Det fanns en hel massa att titta på.


Charmiga sjölejon, till exempel.




Och sen vet vi ju alla att man ju ser vansinnigt bra ut i orange flytväst, och bara det är ju en anledning att ta sig ut på vattnet lite oftare.


I maj fick även Chile finbesök i form av Reinfeldt och hans Filippa. Via Peter och Svenska ambassaden hade vi möjligheten att hänga efter vår statsminister under en hel dag i sann groupie-anda.


Och så fick man, om än bara för en stund, känna sig som Very Important Persons.


Resten av månaden ägnades åt fikadater på Starbucks...


...completo-kvällar...


...demonstrerande av våra grymma grillkunskaper...


...biobesök i 3D...


...samt ett ständigt suckande, "åh"-ande och "oh"-ande över fina solnedgångar från balkongen.


I mitten av månaden var det dags för min efterlängtade resa till Peru för att hälsa på Petra och Alex, men innan det var dags att sätta sig på planet hängde jag med Peter på invigningen av Europeiska filmfestivalen i Santiago. 


Väl på flygplatsen i Lima fick jag det kanske finaste mottagandet någonsin.


Jag tillbringade några dagar i Lima...



...där jag bland annat trotsade risken för både magsjuka, binnikemask och gudvetvad, och testade den lokala specialiteten "ceviche", som till största delen består av rå fisk.


Jag provade även den omåttligt populära drycken "Inca Kola", som i ärlighetens namn hade en ganska märklig färg och en ännu märkligare smak.


Min vistelse i Lima avslutades med dunder och brak när vi sista kvällen lagade tacos åt ett helt kompani hemma hos Alex.


Nästa dag bar det av till Cusco!


Där spenderade vi ett par dagar med att krama och pussa på lamm...


... och sova på parkbänkar.


Just ja, vi fick en hel massa nya vänner också!



Min vecka i Peru avslutades sedan med en tripp till Machu Picchu.  


Trots både höjd- och magsjuka lyckades jag få till den klassiska bilden.

Juni



I månadsskiftet maj/juni var vi ett litet gäng som tog en weekend i grannlandet Argentina, i staden Mendoza närmare bestämt. En mycket fin och mysig helg, då vi bland annat...


...åt kött tills det stod ut ur öronen på oss...


...ägnade en stor del av vår tid åt jakten på ett kaffe som inte smakade rävgift...


...hyrde cyklar och cyklade runt bland vingårdar...








...och blev fast i Mendoza lite längre än planerat på grund av kraftigt snöfall i Anderna.


Väl hemma i Viña del Mar igen fick vi prov på hur nyckfullt det chilenska vintervädret kan vara. Vi fick till exempel både uppleva vårt livs värsta storm...


...samt de högsta vågor vi någonsin sett.


Vissa dagar var det dock lite lugnare och det kändes nästan som sommar - perfekta dagar att lyxa till det med en massage på stranden, med andra ord.


I juni blev det även en hel del utekvällar.




Dock var ju månadens största fest den som vi svenskor var festarrangörer till, nämligen "Swedish midsummer in Viña" - en succé bland både chilenare och utbytesstudenter!


Förutom gula och blå ballonger i överflöd, serpentiner, svenska flaggor och traditionsenlig mat som till exempel både smörgås- och jordgubbstårta, hade vi även fixat ett litet Sverige quiz med högst relevanta frågor om Sverige och dess invånare.


Bäst klädd var helt klart vår galne franske vän Romain, som matchade Bella alldeles kolossalt bra.


Festfixarna själva!

Juli


I juli var det dags för tenta-p, och dagarna såg därför mest ut såhär.


Men för att kunna avverka fyra tentor på två veckor krävs ju energi - här i form av de chilenska specialiteterna "completo" och "churrasco".


Och vad passar egentligen bättre när man behöver en snabb blodsocker (och motivations) -kick, än rosa sockervadd på stranden i solnedgången?


Men trots att vi hade ganska mycket plugg såhär i slutet på terminen hann jag även med lite annat, som exempelvis ett studiebesök på ett hem för barn med svåra familjeförhållanden nere i södra Chile...


...en betydligt kortare, men ej desto mindre spännande, utflykt upp på taket till vår byggnad...




...samt ett par "hejdå-middagar", denna på Pizza Hut. Vi beställde in hela 10 pizzor och jag har nog aldrig sett så mycket pizza i hela mitt liv.


Så var tenta-p över och det var dags att säga hejdå till alla klasskamrater och lärare.


Såhär glada och nöjda var Josh och jag efter att ha skrivit terminens, och därmed utlandsårets, sista tenta.


De sista dagarna i Viña tillbringades sedan med att säga hejdå till en massa fina människor, och jag kommer sakna dem allihop.

Det känns både tråkigt och väldigt konstigt att min termin i Chile, och därmed hela mitt år som utbytesstudent, nu är över. Jag har haft en fantastiskt fin hösttermin i Salamanca och en lika fin vårtermin i Viña del Mar, jag har lärt känna vansinnigt underbara människor och jag har fått både vänner och minnen för livet.

Nu drömmer jag redan om nya resor, nya platser att besöka, spännande möten och nya bekantskaper, men först väntar mitt sista år som student i Linköping. Det blir nog bra det med. 

På återseende!


Kommentarer
Postat av: Mormor

Det är svårt hitta ord, men tack Gabriella för alla underbara berättelser och bilder.Jag vet ju att Du har haft det bra och och jag förstår Din längtan tillbaka. Det kommer säkert en dag........

2011-07-28 @ 21:42:44
Postat av: Mamma

Att här fått en möjlighet att genom dina fantastiska bilder och texter kunna följa dig under ditt år som utbytesstudent har varit otroligt spännande och roligt. Ser fram emot en fortsättning någon gång i framtiden!

2011-07-30 @ 08:55:36
Postat av: Moster

Bäst!

2011-07-30 @ 11:17:38
URL: http://kreolis.se
Postat av: Johanna

Hej! Jag är en 20-årig tjej som funderar på att plugga i Vina del Mar under våren 2012. Råkade snubbla över din härliga blogg av en slump och undrar om jag skulle kunna få maila dig? Har lite allmänna frågor om Chile, staden osv.:)

2011-08-24 @ 15:31:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback