Bullbak

Här på calle Padre Cámara har det bakats kanelbullar hela morgonen!
Ända sedan jag och Petra bakade bullar i början på oktober och jag tog hem några till familjen, har Maria José gång på gång påminnt mig om att jag måste visa henne hur man gör dem innan jag åker. Eftersom idag är den första dagen som jag varken har uppsatser, inlämningsuppgifter eller tentor som tar upp all min icke-existerande fritid, var det här med andra ord en perfekt dag för kanelbullebak.

Resultatet blev lyckat, även om det fanns små avvikelser under bakets gång. Det faktum att degen nästan exploderade när vi hällde i pulverjästen, för att sedan inte jäsa alls är ett exempel på detta. Denna gång hade vi dock tillgång till riktigt pärlsocker (tack mormor!) och slapp därför använda rosa hjärtströssel. Maria José undrade däremot om man inte även kunde använda chokladströssel, något som jag, svensk som jag är, ställde mig något tveksam till (det är ju ungefär som att äta köttbullar med hallonsylt). Men eftersom det trots allt är Spanien vi befinner oss i, beslöt jag mig för att rucka lite på mina principer och lät henne strö chokladströssel på några av bullarna - men bara på några stycken.



Kommentarer
Postat av: Mormor

Härligt få se Er önskar jag fått vara med. Jag blir lika lycklig när jag ser Er som när jag ser Viktoria och Daniel, så då vet Du Ella hur jag ser ut nu. Hälsa Maria med stor kram.

2011-01-28 @ 16:46:02
Postat av: Ella

Hahaha ja mormor, det vet jag ;D

Absolut, det ska jag göra!

Kram!

2011-01-28 @ 21:12:10
Postat av: Maria

Mysigt med bullbak. Jag och vanne har tänkt att baka något till hennes tyska vän som ska ha födelsedagsfest imorn. vi kan dock inte bestämma oss för vad.. kladdkaka, äppelkaka eller bullar! :)

2011-01-29 @ 00:23:05
URL: http://mariamexiko.blogg.se/
Postat av: Ella

Ja det var mysigt, men allt man bakar här smakar ändå inte riktigt som hemma :S

Åh vad gott, jag förstår att ni har svårt att välja! Vi har under hösten bakat både bullar och äppelkaka med goda resultat, men kladdkaka har vi inte vågat oss på, mest för att vi har varit så osäkra på kvaliteten men framförallt smaken på kakaon. Vi har i alla fall lärt oss att aldrig beställa in bakverk baserade på choklad på kaféerna, för vi har blivit besvikna varje gång :P



Imorgon bär det däremot av mot Sverige igen och därmed riktiga kaféer med riktiga chokladbakverk! :D

2011-01-29 @ 20:07:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback