Tacka vet jag Sverige

Hur mycket jag än älskar Salamanca och Spanien i allmänhet, finns det vissa saker som faktiskt är bättre i Sverige. Kaffet är ett ypperligt exempel på detta.

I stort behov av en koffeininjektion efter en nästan bedövande tråkig föreläsning om arbetsmarknaden, rusade jag och Petra under rasten till närmaste kaffemaskin i jakt på lite uppåttjack (intravenöst hade dock såhär i efterhand varit att föredra, av fler än en anledning). Att spanjorerna gillar sitt kaffe sötat visste vi redan, så Petra kör på ett säkert kort; café con leche, medan jag väljer något ännu mer säkert: té.
Ack så fel man kan ha.

Kaffet bestod mestadels av någon seg, vit, oidentifierbar gegga, och hade en väldigt märklig eftersmak. Nu kan ingen av oss påstå att vi är några kräsna finsmakare när det gäller kaffe, men det där borde inte ens få kallas kaffe. Rävgift hade varit en betydligt mer rättvis benämning. När det gäller téet smakade det mer som väldigt stark och väldigt söt citronsaft, och detta efter att jag hade valt 0 av 5 möjliga på sockermängd-skalan.

Som tur är finns det dock en kafeteria på campus som serverar drickbart kaffe. Nackdelen är dock att denna ligger en bit bort, och vi har oftast bara 10 min rast mellan varje föreläsning. Vi funderar därför på att starta en ny trend här i Salamanca - termosmuggen. Denna fantastiska uppfinning, helt klart likvärdig hjulet, dynamiten och penicillinet. Vi kommer att bli legendariska.

Kaffe?

Seg, vit, oidentifierbar gegga.

Substitutionsvara till det odrickbara kaffet?

Kommentarer
Postat av: David

Allvarligt, om Baljan började servera öl tror jag att LiU skulle tappa sitt goda rykte rätt snart :)

2010-09-30 @ 19:40:58
Postat av: Ann Gotttfridsson

Kör på termosmuggen vetja och jag skickar gärna ner ev materiel om ni behöver!

Moster Ann

2010-09-30 @ 20:37:58
URL: http://www.coachann.nu
Postat av: Petra

Klockrent inlägg.

2010-09-30 @ 22:20:43
URL: http://laparlanchina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback