Lugnet efter stormen

Sådär, nu har vi äntligen fixat (nästan) allt som har med pappersarbete, kursval och inskrivning att göra. Ångesten har som sagt var varit total de här senaste veckorna, men efter inskrivningen igår känns allt mycket bättre.

De fyra kurser i nationalekonomi som jag ska läsa lyder som följer: Economía del Mercado de Trabajo (arbetsmarknaden), Macroeconomía Superior 1 (avancerad makroekonomi), La Estructura Económica de España y Mundial (ekonomisk struktur kanske? Vet faktiskt inte vad den går ut på, tråkig är det i alla fall), Desarrollo y Crecimiento (utveckling och tillväxt).

Övriga tre kurser är Sociología (sociologi, lite skönt småflummig sådär), Italiano Nivel 1 Básico (italienska för nybörjare) och Introducción a la Lengua Latina (latin).

De flesta kurserna känns faktiskt riktigt bra, även om vissa kurser såklart är mer intressanta än andra. Vi har också haft turen att få bra lärare. T.om. latinläraren, som jag från början var lite rädd för, verkar rätt rolig. Vanligtvis har jag lektioner från 09:00-13:00 alt. 14:00, och sedan från 17:00-19:00 eller 19:00 - 21:00. Lite tröttsamt med kvällskurser fyra av fem dagar i veckan, men det var enda lösningen. Tur då att dessa gäller de "lätta" ämnena italienska och latin.

Mellan förmiddags- och kvällslektionerna gör vi vårt bästa för att hinna med både lunch, plugg och träning, men oftast räcker inte tiden till utan då får det bli en sväng till gymmet på kvällen istället. Som tur är stänger det inte förrän 22:30, och så startar det ett nytt pass (t.ex. spinning eller body combat) varje timme fram till och med klockan 21:00.

Dygnsrytmen är med andra ord lite annorlunda mot den där hemma, och det har väl både sina för- och nackdelar. Jag hade utan problem kunnat klara mig utan den 3 timmar långa siestan mitt på dagen när det mesta är stängt, men samtidigt uppskattar jag det faktum att affärer och gym har öppet desto längre på kvällen. Jag blir liksom aldrig nöjd; när jag är i Sverige höjer jag Spaniens dygnsrytm till skyarna, och när jag är i Spanien förbannar jag den onödigt långa siestan och de tråkiga söndagarna då t.om. mataffärerna har stängt.

Men om jag måste välja så blir det ändå, såklart, Spanien som vinner.

Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Underbart härliga inlägg! Jag följer med och ler åt era äventyr. Stor kram från Oslo!

2010-10-07 @ 21:02:56
Postat av: Mormor

Jag funderar hur kan ni hålla allt i huvudet och hur är ert minne skapat för ibland tror jag att jag tappat minnet, men ni är ju "unga" ni....

2010-10-07 @ 21:03:20
Postat av: Ella

Anna-Karin! Vad glad jag blir att höra ifrån dig! :) Kul att du hänger med på vår resa, om än på distans :) Hoppas att allt är bra med dig och Kim! Massor av kramar!



Jadu mormor, det är en mycket bra fråga. Men ska jag vara ärlig tror jag att jag börjar få dåligt minne jag med, eller så är jag helt enkelt bara gravt tankspridd. Som när min klasskompis Samuel som satt bredvid mig på lektionen häromdagen råkade komma åt mig med foten och sa "Oj, ursäkta", varpå jag svarar "Ingen orsak" ;P

2010-10-07 @ 23:51:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback