La matrícula

Sådär, efter mycket ältande och velande har vi nu äntligen fixat inskrivningen, "la matrícula", på universitetet. Det har varit ett par ganska förvirrade veckor för oss, främst när det gäller själva poängsystemet men också när det gäller att hitta kurser där varken lektionerna eller tentorna krockar. I kön till inskrivningen hade jag fortfarande inte bestämt mig om jag skulle ta en 7:e kurs eller inte (och därmed hamna på ca 32 hp och således läsa mer än 100%) eller om jag skulle nöja mig med 6 kurser (och på så sätt bara hamna på ca 28,5 hp och riskera återbetalningskrav av CSN.)

Jag fegade och tog en 7:e kurs; latin. Så utöver de kurser i nationalekonomi som vi måste läsa, ska jag även läsa en kurs i italienska och en i latin. Nog för att jag alltid har gillat språk, men det här känns faktiskt bara löjligt. Den främsta (och egentligen enda) anledningen till att jag valde de här två kurserna är ju att jag måste skrapa ihop tillräckligt många poäng, samt att jag ville läsa något som inte har något som helst med ekonomi att göra överhuvudtaget.

Så på ett sätt fick jag väl som jag ville antar jag, även om det onekligen kommer att bli en utmaning att läsa två främmande språk, på ett främmande språk.

Ett av alla de femtioelva fichas som vi måste lämna in till alla lärare i varje ämne vi ska läsa. Anledning? Högst oklar.

Usikten från ett av fönstren på campus. Inte direkt centralt beläget med andra ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback