Kanelbullens dag

Idag är det kanelbullens dag, och för att fira detta bakade jag och Petra just kanelbullar igår hemma hos henne. Trots avsaknaden av både diverse bakredskap och ingredienser gick det riktigt bra, och bullarna blev mycket uppskattade av både hennes och mina flatmates. Min spanska mamma och syster fullkomligt älskade dem, så nu ska vi ha en bakdag här hemma, på mamma Maria Josés begäran, så att de får lära sig hur man bakar äkta, svenska kanelbullar. Så snart mormors paket med pärlsocker har kommit, det vill säga.



Vi fick dela som systrar på en kavel eftersom vi hade glömt vår andra, provisoriska (en stor vattenflaska) kavel i frysen. Vi hittade ingen kavel i någon av matbutikerna, men som tur var hade min familj en som vi fick låna. Betydligt lättare än med en vattenflaska, vis av erfarenhet.


Pärlsocker existerar tydligen inte här i Spanien. Tur då att vi har en så jäkla bra fantasi.

Nybakta bullar och ett glas (söt, spansk och med lite konstig eftersmak) mjölk - finns det nåt bättre?

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vad duktiga ni är och vad kul att det blev så uppskattat där! Du kanske kan öppna det där bageriet i Spanien istället med kanelbullar som specialitet ;)

2010-10-05 @ 08:44:04
Postat av: Ella

Haha ja, por qué no? Men eftersom jag pluggar italienska nu också så skulle jag ju även kunna öppna det i Italien som ju var tanken från början ;)

2010-10-05 @ 08:49:56
Postat av: Tanja

Åh så gott, Bella och jag hade ett riktigt sug igår men eftersom den enda ingrediensen vi hade hemma var kanel kändes projektet lite väl stort.

2010-10-05 @ 10:28:16
URL: http://tanjabloggar.tumblr.com/
Postat av: Mormor

Vad duktiga Ni är, allt ser ju perfekt ut, det behövs "bakerskor"här hemma i Sverige också. Det måste ha varit en väldigt bra jäst.

2010-10-05 @ 15:42:12
Postat av: Ella

Haha ja Tanja, det kan jag förstå ;D Jag och Petra började själv tveka när vi varken fick tag i kavel, decilitermått eller pärlsocker, men det gick ju riktigt bra till slut iaf :)



Tack mormor! :) Och jo, jästen funkade fint, även om det inte riktigt såg ut som den hemma ;D

2010-10-05 @ 16:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback