Finfrämmande!

Vi har fått finfrämmande här i vår stad - världsmästarna i fotboll 2010 är nämligen på besök, för imorgon ska de spela mot Lettland här i Salamanca (kval till EM 2012). Spanjackerna älskar ju som bekant fotboll i allmänhet, men extra stor uppståndelse blir det såklart när det är deras eget folk som har tagit hem bucklan i VM. Och bucklan, den har funnits på plats på Plaza Mayor hela eftermiddagen, till allas beskådning. Ja, efter ett par timmar i en oändligt lång kö och med säkerhetsåtgärder värdiga den heliga Graalen, d.v.s.

Jag och Petra kan ju inte påstå att vi är sådär superintresserade av denna ädla sport, men visst vore det kul att ha ett kort när man står och posar bredvid pokalen. Till vår stora besvikelse fick man dock inte ens ta på den, och hur kul är det egentligen att ha ett kort på en pokal, i en glasbur, från behörigt avstånd? Inte så kul att det är värt att stå och köa i x antal timmar för. Vi funderade däremot på att åka till arenan och spana in laget när de tränade inför morgondagens match, men vi hade, som vanligt, kvällslektion. Synd, för enligt två av mina 17-åriga flatmates från Holland (kvinnliga sådana kan tilläggas) var det en minst sagt trevlig upplevelse.

Jag måste dock erkänna att min kunskap när det gäller namnen på de spanska spelarna är något begränsad. Men så tyckte jag i och för sig att höjdpunkten när jag såg Real Madrid spela mot Werder Bremen i Madrid 2007, var när Beckham tog av sig tröjan efter matchen.

Uppståndelse på la Plaza Mayor. Imorgonkväll visas matchen på storbildsskärmar på torget.



VM-pokalen (till vänster). Häftigt värre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback