Buona sera!

Ikväll har jag haft min första lektion i italienska!
Läraren är superbra (en ung kvinna för ovanlighetens skull) och trots att hon dr og hela lektionen på italienska gick det ändå rätt bra att hänga med. Inte för att det var så avancerat i och för sig; vi har lärt oss alfabetet, några ord och lite uttal.

Himla bra att Petra bor med två italienare, för nu kan vi ju öva lite på hemmaplan också och inte bara på lektionerna (och dessutom lära oss alla möjliga användbara ord som vi inte får lära oss i klassrummet). Jag är faktiskt mer peppad på det här än jag trodde att jag skulle vara, och det känns skönt. Jag har ju faktiskt ända sedan mitt första besök i Salamanca drömt om att plugga på "La facultad de Filología", mitt emot katedralen, och lära mig italienska har jag velat göra länge. Det här är, med andra ord, helt perfekt.

Ci vediamo!

La Facultad de Filología

Äntligen!


Dessa märken kallas för "Vitor", ett latinskt ord som översatt till spanska betyder "Liv/Leve". Märkena består av bokstäverna V, I, T, O, R (och på senare tid även C), namnet på den person som har tagit sin examen. Dessa märken finns överallt på fakultetens fasad och målades ursprungligen med tjurblod om personen doktorerat i naturvetenskapliga ämnen, och med växtfärg om personen ifråga doktorerat i humaniora.

"La Fachada de la Universidad" - på universitetets fasad finns alla möjliga figurer, bl.a. en groda som sitter på en dödskalle. Det sägs att den som lyckas hitta den här grodan helt på egen hand, utan någon som helst hjälp eller tips, kommer a) Gifta sig i katedralen b) Klara alla sina tentor.
I dagsläget skulle jag utan tveka välja det senare.

Och mitt emot fakulteten....

...ligger den vackra katedralen.

"Nuovo Rete" - min nya lilla italienska vän!

Kommentarer
Postat av: Petra

Ojojoj vad avancerat inlägg, bra gjort... :)

2010-10-05 @ 23:47:29
URL: http://laparlanchina.blogg.se/
Postat av: David

Molto bene principessa ;) Baci! :)

2010-10-06 @ 00:20:49
Postat av: Mamma

Jag är så glad för din skull att din dröm nu går i uppfyllelse! Ta vara på dessa stunder i den vackra byggnaden och njut!

2010-10-06 @ 09:18:08
Postat av: Mormor

Jag blir jätteglad när jag ser Dig så glad och nöjd. Jag skulle vilja krama om Dig. Du är så duktig <3

2010-10-07 @ 20:58:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback